marți, 3 mai 2011

Cât costă întreţinerea într-un bloc nou ?


Cât costă întreţinerea într-un bloc nou ?

Suma lunară plătită de proprietarii de locuinţe situate în ansambluri rezidenţiale noi variază în funcţie de facilităţi şi este mai mare decât cea plătită în cazul locuinţelor vechi. Înainte de a cumpăra o locuinţă nouă, este bine să fiţi informaţi cu privire la costurile lunare ale mentenanţei. Şi asta pentru că aceste sume pot ajunge şi la 1.000 de euro.
În cazul apartamentelor vechi, sumele achitate lunar pentru întreţinere includ plata utilităţilor, cheltuieli pentru curăţenie şi spaţii comune, administrator şi contabil.
În privinţa ansamblurilor rezidenţiale noi, lucrurile stau puţin diferit.
Orice element tehnic în plus, cum ar fi lifturi suplimentare, camere de supraveghere video, parcare subterană, înseamnă, în mod direct, costuri mai mari faţă de cele achitate de persoanele care locuiesc în blocuri mai vechi.
Totuşi, marja de costuri este una destul de mare, aşa încât există proprietăţi pentru toate buzunarele, cu întreţineri lunare care pornesc de la 150 de lei şi ajung chiar şi la 1.000 de euro. Diferenţa este dată de amplasament, suprafaţa proprietăţii, acces şi de facilităţile de petrecere a timpului liber.
Astfel, pe lângă cele enumerate mai sus, persoanele care locuiesc în blocuri noi plătesc lunar şi pentru facilităţile suplimentare, cum ar fi spaţiile verzi, locurile de joacă pentru copii, personal de pază, sală de fitness, spa sau piscină, dacă este cazul. Pentru a putea simula un calcul aproximativ în ceea ce priveşte efortul financiar lunar pe care urmează să-l suporte un proprietar al unei locuinţe noi, acesta este sfătuit să ceară dezvoltatorului sau vânzătorului informaţii complete despre costurile ulterioare achiziţiei, pentru a nu fi luat prin surprindere de valoarea acestora.
Unii proprietari renunţă la locuinţă
Motivul pentru care trebuie să fiţi informaţi este unul simplu: mulţi dintre noi achiziţionează proprietăţi imobiliare prin credit bancar sau la dezvoltator şi fiecare trebuie să ştie exact ce costuri lunare va avea de suportat, pe lângă rata împrumutului. Nu puţine au fost şi sunt cazurile în care proprietarii, după câteva luni, au decis să-şi vândă apartamentele reclamând efortul financiar uriaş presupus de acestea.
„De cele mai multe ori, costurile lunare ale întreţinerii, în cazul apartamentelor noi, sunt mai mari decât cele presupuse de un apartament vechi şi, în funcţie de amplasament şi facilităţi, pot depăşi 1.000 de lei pe lună chiar şi pentru un apartament cu două camere", precizează Florin Dragomirescu, consultant imobiliar.

O locuinţă mai spaţioasă presupune, evident, costuri lunare mai mari
Întreţinerea în bloc nou, aproape dublă
Proprietarii apartamentelor din ansamblurile rezidenţiale noi plătesc între 75% şi 116% mai mult pentru întreţinere decât cei care locuiesc în apartamente vechi.
Potrivit unei analize realizate anul trecut de compania Service Casa, pentru un apartament nou cu trei camere dintr-un ansamblu rezidenţial, livrat în a doua jumătate a anului 2008, proprietarii trebuie să plătească aproximativ 3,9 euro pe metru pătrat. În studiu se mai arată că întreţinerea minimă într-un complex rezidenţial este de 1,9 euro pe metru pătrat, pentru un apartament de două camere, pe timpul verii.
Un exemplu comparativ în privinţa costurilor este cel al complexului Central Park din zona Floreasca-Ştefan cel Mare, unde, la nivelul anului trecut, costul mediu lunar al întreţinerii era de aproximativ 1.100 de lei pentru un apartament cu patru camere, factura incluzând şi întreţinerea peluzei imense din mijlocul complexului şi a celorlalte spaţii verzi. În acelaşi timp, în blocurile mai vechi din jur, pentru un apartament asemănător, proprietarii achită lunar aproximativ 400-500 de lei.
140 de lei la garsonieră
Lunile de vară aduc cele mai mici cheltuieli cu întreţinerea, astfel că, spre exemplu, pentru o garsonieră din complexul Edenia, localizat în cartierul Titan, proprietarul plăteşte aproximativ 150 de lei pe lună. În lunile de iarnă, media este de 300 de lei. Tot în Edenia, ne spune proprietarul unei locuinţe cu trei camere, costul întreţinerii pentru acest tip de proprietate este de aproximativ 250 de lei pe lună, în perioada verii, ajungând până la aproximativ 420 de lei pe lună, în perioada rece a anului.
În acelaşi timp, în Confort City, din Vitan, proprietarii achită facturile direct la dezvoltator, care, prin intermediul firmelor sale, asigură curentul şi apa, în timp ce facturile gazelor sunt plătite către Distrigaz. „În Confort City, la un apartament cu două camere, în lunile de iarnă, am achitat, în medie, aproximativ 100 de lei pentru curent, 120 de lei pentru gaze şi în jur de 40 de lei pentru apa consumată", ne-a spus Viorel D., proprietarul unui apartament în respectivul ansamblu.
2.500 de lei pe lună în Primăverii
Costuri mai mari suportă cei din cartierul New Town, din Dristor, unde, lunar, locatarii achită aproximativ 600 de lei pentru un apartament cu trei camere, cu două locuri de parcare şi o boxă. La cele enumerate mai sus se adaugă încă 100-120 de lei pentru gaze şi aproximativ 100 de lei pentru lumină. „Adăugând şi altele, precum fondul de rulment, efortul financiar lunar al proprietarilor de aici poate depăşi chiar şi 1.000 de lei pe lună", precizează Daniel A., unul dintre proprietarii de aici.
Pe marginea acestei situaţii, Florin Dragomirescu comentează: „În cazul cartierelor precum New Town, Liziera sau Belvedere Residence vorbim şi de costuri lunare mari ale întreţinerii, având în vedere suprafeţele mari ale proprietăţilor, dar şi facilităţile puse la dipoziţie de dezvoltator".
Cu mult mai mari sunt facturile lunare suportate de locatarii din clădirile exclusiviste, cum este cazul uneia localizate în cartierul Primăverii, pe strada Mircea Eliade. Aici, pentru un apartament cu patru camere, proprietarii scot din buzunar, lunar, chiar şi 2.500 de lei. Spre comparaţie, tot pentru un apartament nou, cu patru camere, dar aflat pe Şoseaua Nordului, în apropriere de Parcul Herăstrău şi de Satul Francez, proprietarul plăteşte lunar între 600 şi 1.000 de lei, în funcţie de sezon, pentru întreţinere. Valoarea mai mică a facturii lunare se explică prin faptul că blocul respectiv nu beneficiază de pază permanent şi nici de alte facilităţi care să aducă nişte costuri suplimentare faţă de cele clasice.

Cine poate lua un credit prin Prima casă ? 

Vrei să ştii dacă îţi poţi cumpăra sau construi o casă prin programul Prima casă în 2011? Iată care sunt criteriile de eligibilitate:


1. Trebuie să faci dovada cu declaraţia autentică pe propria răspundere că îndeplineşti condiţia prevăzută la art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare:

"Beneficiarii programului «Prima casă» sunt persoane fizice care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă nu au deţinut şi nu deţin, individual sau în comun, împreună cu soţii lor ori cu alte persoane, în proprietate o locuinţă, indiferent de modul în care a fost dobândită, cu excepţia cotelor-părţi din locuinţe dobândite prin moştenire şi nici nu au achiziţionat după această dată o locuinţă, indiferent de modul de dobândire"
2. Ai dreptul să achiziţionezi în cadrul Programului o singură locuinţă finalizată, aflată pe teritoriul României, înscrisă în cartea funciară în condiţiile legii sau să construieşti o casă, singur sau împreună cu alte persoane, respectând reglementările în vigoare referitoare la programul Prima casă;

3. Trebuie să dispui de un avans de minimum 5% din preţul de achiziţie a locuinţei şi/sau care acoperă diferenţa dintre preţul de achiziţie a locuinţei rezultat din antecontractul de vânzare-cumpărare şi finanţarea garantată;

4. Trebuie să îndeplineşti condiţiile specifice prevăzute în cadrul normelor interne de creditare ale finanţatorilor;

5. Te obligi să constitui un depozit colateral pentru garantarea dobânzii, în valoare egală cu trei rate de dobândă, valabil pe întreaga durată a finanţării;

6. Te obligi să nu înstrăinezi locuinţa achiziţionată în primii cinci ani de la data dobândirii. După expirarea acestui termen, în cazul preluării contractului de credit de către un terţ, acesta trebuie să întrunească criteriile de eligibilitate a beneficiarilor Programului;

7. Te obligi să asiguri locuinţa achiziţionată din finanţarea garantată împotriva tuturor riscurilor şi desemnezi statul român, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, ca beneficiar al poliţei de asigurare, pe toată durata finanţării;

8. Cumperi o casă mai bine izolată termic, cu certificat energetic. Locuinţa pe care o achiziţionezi în cadrul Programului se încadrează într-una dintre clasele A, B sau C de eficienţă energetică, condiţie aplicabilă începând cu data intrării în vigoare a prevederilor art. 23 din Legea nr. 372/2005 privind performanţa energetică a clădirilor, cu modificările ulterioare.

Paşii pentru obţinerea unui credit garantat de stat pentru CUMPĂRAREA unei locuinţe

Te încadrezi în condiţiile de la Prima casă 3? Dacă da, poţi trece mai departe.


1. Calculează-ţi bugetul şi ratele lunare pe care le poţi plăti conform veniturilor tale; chiar dacă plafonul creditului garantat de stat este de maximum 60.000 euro, pentru locuinţele existente, creditul tău poate fi mai mic sau mai mare, în funcţie de veniturile lunare sau de avansul pe care îl ai.

2. Caută oferte de locuinţe noi sau vechi, care se încadrează în acest buget.

3. După ce te-ai hotărât ce locuinţă îţi vei cumpăra prin programul Prima casă 3, trebuie să îţi faci dosarul pe care urmează să îl prezinţi la bancă.

Ai nevoie de următoarele documente:

a) Declaraţie pe propria răspundere, autentificată la notar, potrivit căreia nu deţii în proprietate o locuinţă, nici individual, nici în comun, cu soţul/sotia sau alte persoane şi nu ai în derulare un credit ipotecar;

b) Cerere de credit completată şi semnată de către toţi participanţii cu venituri;

c) Actul de identitate al solicitantului, inclusiv soţ/soţie sau codebitori în original şi copie;

d) Adeverinţa de venit de la compania angajatoare pe baza formularului pus la dispoziţie de bancă (în original) - emisă cu maxim 30 de zile calendaristice înaintea depunerii dosarului;

e) Documente referitoare la obiectul creditului (acte de proprietate, carte funciară, actele de identitate ale actualilor proprietari ai imobilului care urmează să fie achiziţionat - în copie);

f) Precontract vânzare/cumpărare pentru imobilul finanţat;

g) Documente de justificare a aportului propriu (avansul);

h) Raport de evaluare a imobilului adus în garanţie, întocmit de un evaluator agreat de bancă;

i) Certificat de căsătorie sau hotărâre de divorţ - dacă este cazul, în original şi copie;

j) Carte de munca - în copie, pe care sa scrie "conform cu originalul", semnatura şi ştampila persoanei care semnează, sau contractul individual de muncă, inclusiv actele adiţionale ale acestuia, în copie;

k) Fişa fiscală aferentă anului precedent (original sau copie) cu ştampila oficială a angajatorului, după caz;

l) Documente care atestă alte venituri realizate de solicitant din închirieri, dividende, venituri realizate în străinătate etc. şi care pot fi luate în calcul la determinarea capacităţii de rambursare;

m) Talon de pensie (original sau copie) şi decizia de pensionare (original sau copie), dacă este cazul;

n) Copii ale contractelor de credit pentru cardurile de credit/descoperit de cont/linii de credit/alte tipuri de carduri - dacă este cazul.

4. Banca analizează dosarul şi îl aprobă. Drumul nu se sfârşeşte aici.

5. Dacă răspunsul băncii este pozitiv, dosarul va pleca spre Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii, unde cererea dumneavoastră este din nou analizată, de această dată de reprezentanţii statului. Potrivit site-ului www.fngcimm.ro, dosarul trebuie să cuprindă mai multe documente:

a. solicitarea de garantare semnată şi ştampilată de finanţator, dupa aprobarea finanţării;
b. documentul de identitate al beneficiarului/beneficiarilor, precum şi al soţului /soţiei, dacă este/sunt căsătorit/căsătoriţi, în copie certificată;
c. declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului;
d. antecontractul de vânzare-cumpărare autentificat sau sub semnătură privată cu dată certă / legalizare semnături, în copie certificată;
e. extras de carte funciară privind locuinţa ce urmează să fie achiziţionată din finanţare, eliberat cu cel mult 15 zile înainte de data solicitării de garantare, în original, actualizat în ceea ce priveşte datele de identificare ale imobilului;
f. certificatul de eficienţă energetică pentru una dintre clasele A, B sau C de eficienţă energetică, începând cu data intrării în vigoare a prevederilor art. 23 din Legea nr. 372/2005, cu modificările ulterioare, în copie certificată pentru conformitate cu originalul.

6. FNGCIMM procesează dosarul şi verifică documentele. Rezultatul este afişat pe site-ul instituţiei şi este comunicat băncii.

7. După ce FNGCIMM îşi dă ok-ul pe dosar, beneficiarul este chemat la bancă şi trece la semnarea contractului de credit ipotecar şi a contractului de vânzare - cumpărare a locuinţei.

 Paşii pentru obţinerea unui credit garantat de stat pentru CONSTRUIREA unei case

În cazul în care te-ai hotărât să contractezi un credit prin programul Prima casă pentru a-ţi construi casa visurilor tale, de unul singur sau împreună cu alţi beneficiari, trebuie să ştii că e ceva mai complicat.


1. La bancă va trebui să mergi/mergeţi cu un dosar consistent, care să cuprindă:

a) Cererea de credit;

b) Documente care să ateste veniturile realizate şi fişa fiscală sau declaraţia de venit pe anul anterior solicitării creditului, depuse la Administraţia Financiară (după caz);

c) Dovada că dispui de aport propriu de minimum 5% din valoarea costului de construire a locuinţei;

d) Dovada că eşti dispus să faci un depozit colateral pentru garantarea dobanzii, in valoare egala cu 3 rate de dobandă;

e) Declaraţie pe proprie răspundere a beneficiarului/beneficiarilor că terenul nu este revendicat conform Legii 10/2001şi că nu există litigii în legătură cu acesta;

f) Extras de carte funciară din care să rezulte că terenul este liber sarcini şi în care să fie înscrisă autorizaţia de construire;

g) Copia actului de proprietate asupra terenului deţinut de beneficiarul individual sau de unul dintre beneficiari în cazul în care există o asociere în acest sens, şi documentaţia cadastrală corespunzătoare;

h) Contract de antrepriză încheiat cu o societate de construcţii, în calitate de antreprenor general al imobilului, cu anexă devizul estimativ al lucrărilor; acesta trebuie să prevadă obligaţia antreprenorului general de a finaliza construcţia locuinţei în termen de cel mult 18 luni de la data efectuării primei trageri din finanţarea garantată. Contractul poate fi modificat, în sensul prelungirii termenului cu cel mult 12 luni.

i) Contractul valabil încheiat cu un diriginte de şantier autorizat; criteriul este aplicabil în cazurile în care angajarea unui diriginte de şantier este obligatorie potrivit legii;

j) Autorizaţia de construire a locuinţei în cadrul Programului valabilă, precum toate avizele şi acordurile necesare conform legii;

k) Certificat de urbanism;

l) Proiect tehnic şi detaliile de execuţie a lucrării (inclusiv graficul temporal de eşalonare a lucrărilor, prezentat cel mai târziu la finalizarea primului stadiu, înainte de prima tranşă de plată), întocmite conform legii;

m) Bugetul iniţial pentru construcţie şi utilajele aferente construcţiei;

n) Certificat de atestare fiscală eliberat la cererea constructorului, care atestă împrejurarea că acesta nu înregistrează restanţe mai mari de 60 de zile la plata obligaţiilor faţă de bugetul general consolidat;

o) Dovada constituirii garanţiei de bună execuţie de către antreprenorul general, în cuantum de 10% din valoarea totală a devizului estimativ de lucrări, sub forma unei scrisori de garanţie bancară de bună execuţie;

p) Declaraţia pe propria răspundere, autentificată, potrivit căreia solicitantul/solicitanţii declară că până la data solicitării creditului nu a deţinut şi nu deţine în proprietate exclusivă sau împreună cu soţul ori soţia nicio locuinţă, indiferent de modul şi de momentul în care a fost dobândită.

2. Banca este gata să îţi acorde împrumutul? Dosarul tău va pleca la Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii şi trebuie să cuprindă:

A. Pentru beneficiarii care construiesc o singură locuinţă în regim individual:

a) solicitarea de garantare semnată şi ştampilată de finanţator, după aprobarea finanţării;
b) documentul de identitate al beneficiarului/beneficiarilor, precum şi al soţului/soţiei, dacă este/sunt căsătorit/căsătoriţi, în copie certificată;
c) declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului/beneficiarilor;
d) extras de carte funciară privind terenul pe care urmează să se construiască locuinţa, în care să fie notată autorizaţia de construire, în original.
B. Pentru beneficiarii constituiţi în asociaţii fără personalitate juridică, alcătuite din minimum 2 beneficiari, care construiesc o singură locuinţă pentru fiecare dintre aceştia:
a) solicitarea de garantare semnată şi ştampilată de finantator dupa aprobarea finantarii;
b) documentul de identitate pentru fiecare beneficiar membru al asociaţiei, precum şi al soţului/soţiei fiecăruia, în copie certificată;
c) declaraţia pe propria răspundere pentru fiecare beneficiar membru al asociaţiei;
d) extras de carte funciară privind terenul pe care urmează să se construiască locuinţa, în care să fie notată autorizaţia de construire, în original, actualizat în ceea ce priveşte datele de identificare ale imobilului.

3. După primirea aprobării FNGCIMM, se trece la semnarea contractului de credit ipotecar.
De reţinut!
Banca nu vă dă banii în mână, ci plăteşte constructorul pe etape, în funcţie de cum evoluează lucrările de construcţie.

Nu se pot construi case în regie proprie, ci doar prin firme autorizate.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Thanks !