marți, 20 noiembrie 2012

Certificatul energetic !


 Ce este, cat costa si ce riscam daca nu il avem?

   





Neclaritatile legislative au creat confuzie in piata tranzactiilor imobiliare, cu privire la obligativitatea de a obtine un certificat energetic, inaintea vanzarii sau inchirierii unui imobil. 
In timp ce legea 372/2005 precizeaza ca acest certificat energetic este eliberat proprietarului, iar acesta il pune la dispozitia potentialului cumparator sau chirias, insa nu exista termeni care sa indice obligativitatea si nici nu sunt prevazute sanctiuni in cazul in care certificatul nu exista.

Acest lucru a fost de ajuns pentru ca Uniunea Notarilor Publici din Romania sa emita o hotarare in care se stipuleaza ca o tranzactie poate fi incheiata fara certificat, in cazul in care cumparatorul sau chiriasul isi asuma raspunderea.

In prezent, Ministerul Dezvoltarii Rurale lucreaza la introducerea unor sanctiuni pentru lipsa certificatului energetic din actele prezentate la inchierea unei tranzactii imobiliare, care ar putea insemna chiar anularea tranzactiilor efectuate fara acest certificat.

Potrivit specialistilor in domeniu, nu exista niciun motiv pentru care proprietarii nu ar dori sa obtina acest certificat.

"Ca sa faci o tranzactie trebuie sa ai cadastru, intabulare, sa fii inscris in cartea funciara, trebuie sa ai taxele platite la Fisc. Toate lucrurile astea sunt tot intr-o lege, de ce pe astea sa le respecti si asta nu. Fara primele, notarul nu le autentifica. E acelasi lucru si in cazul certificiatului energetic. Nu discutam daca legea este buna sau nu, este o lege", a declarat, pentru Ziare.com, Cristian Popescu Ialomita, vicepresedintele Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare (ARAI).

Potrivit spuselor sale, un astfel de certificat costa intre 0,3 - 0,5 euro pe metru patrat, prin urmare, este o cheltuiala nesemnificativa, comparativ cu valoarea totala a imobilului respectiv.

Pentru obtinerea unui certificat energetic, proprietarul trebuie sa isi aleaga un auditor energetic de pe listele Ministerului Dezvoltarii Regionale sau a Asociatiei Auditorilor Energetici (urmeaza ca si ARAI sa puna la dispozitie o astfel de lista).

Acesta trebuie sa faca o inspectie a imobilului, atat a starii constructiei in sine, cat si a starii instalatiilor. De asemenea, se obtin date despre cheltuielile pentru energie (apa calda, caldura) si se face o inspectie si la furnizorii de caldura.

In cazul unei locuinte cu termoficare, trebuie inspectata si centrala termica, pentru a vedea daca este locala sau pentru mai multe blocuri, de exemplu.

Nu in ultimul rand, este nevoie de un releveu al constructiei, nu doar un plan cadastral, trebuie aflat ce dimensiune au peretii, din ce sunt alcatuiti si in ce stare sunt ferestrele.

Dupa adunearea acestor date se face un calcul si se da certificatul, intregul proces durand cel putin trei zile, potrivit vicepresedintelui ARAI, in functie de cat de usor se obtin informatiile necesare.

Cum va influenta certificatul energetic piata imobiliara?

Totusi, potrivit analistilor, introducerea unei sanctiuni de genul "nu aveti certificat, anulam tranzactia" ar fi abuziva.

"Evident ca noul act normativ va trebui sa contina o prevedere de genul: aveti timp o luna, doua, trei sa va faceti certificatul energetic, altfel anulam tranzactia. Altminteri, daca nu este asa, daca le anuleaza pe toate fara sa impuna o astfel de conditie, mi s-ar parea un abuz", a declarat, pentru Ziare.com, analistul imobiliar Radu Zilisteanu.

Potrivit spuselor sale, piata imobiliara nu ar trebui sa fie influentata prea mult de necesitatea acestor certificate energetice.

Desi numarul tranzactiilor in sine nu va fi influentat, nota energetica va deveni un element in negocierea dintre proprietar si pontentialul client sau chirias.

"Nota energetica o sa fie element de negociere, fie pentru proprietar, fie pentru cumparator, in sensul ca daca nota energetica este proasta, evident, cumparatorul isi va face calculele cat il va costa sa reabiliteze termic imobilul respectiv si atunci va avea drept element de negociere scaderea pretului cu suma necesara reabilitarii", a explicat Zilisteanu.

In mod similar, daca nota energetica este buna, proprietarul va putea sa ceara un pret mai mare pentru imobilul respectiv.

De asemenea, Cristian Popescu Ialomita sustine ca acest certificat va influenta pretul si decizia de cumparare. Totusi, potrivit spuselor sale, cel mai mare impact in valoarea unui apartament o are locatia.

In plus, vicepresedintele ARAI sustine ca, de fapt, aceste probleme sunt artificiale, cauzate de hotararea notarilor. "Se tem ca o sa aiba blocaje in tranzactii", a comentat Popescu Ialomita. Insa, a adaugat el, acest lucru nu se va intampla decat daca toata lumea s-ar decide sa vanda "maine", ceea ce este imposibil, mai ales ca piata este "moarta". Nu in ultimul rand, o hotarare a Uniunii Notarilor Publici nu poate sa "bata" o lege, a incheiat vicepresedintele ARAI.


Certificat Energetic

Certicarea energetică a clădirilor reprezintă activitatea de clasificare energetică a clădirilor prin încadrarea în clase de performanţă energetică şi de mediu, de notare din punct de vedere energetic şi elaborarea certificatului de performanţă energetică.
LEGEA nr.372 din 13 decembrie 2005 privind performanţa energetică a clădirilor a fost elaborata pentru a ne alinia cerinţelor Uniunii Europene, a intrat în vigoare pe 1 ianuarie 2007 şi va fi aplicabilă din 2009 după unii, din 2010 dupa alţii. Primul pas este întocmirea certificatului energetic. Dacă nu va avea un astfel de certificat, proprietarul nu va putea vinde sau închiria locuinţa. Agenţii imobiliari spun că acesta va afecta şi preţurile locuinţelor, deoarece vor fi preferate cele care au acest certificat.
Pentru pasul următor, proprietarul trebuie să găsească un auditor energetic care poate fi persoană juridică sau persoană independentă. Rolul auditorului energetic este de a face expertiza tehnică a clădirii şi de a întocmi un raport de expertiză energetică a clădirii.
Expertiza tehnică presupune măsurarea suprafeţelor clădirii, controlul anvelopei clădirii, confruntarea facturilor la utilităţi şi multe altele. Raportul ştampilat şi semnat de către auditor va fi depus la primărie, unde se va primi un număr de înregistrare. Eliberarea certificatului energetic se face numai către proprietarul sau administratorul clădirii, adică un administrator va putea scoate certificat energetic pentru toată scara. Eliberarea actului fără de care clădirea nu va putea fi construită, vîndută sau închiriata va dura 30 de zile. Celor 30 de zile cît durează eliberarea certificatului de la primărie li se mai adaugă încă două sau trei săptămâni, timp necesar auditorului pentru întocmirea raportului de audit energetic.
Certificatul energetic va conţine date despre starea termică şi energetică a clădiri şi a instalaţiilor aferente, precum şi indici specifici vizând utilizarea raţională şi eficientă a clădirii ca urmare a aplicării unor soluţii de reabilitare şi modernizare energetică. Actul energetic este compus din două pagini. Prima pagină conţine nota dată de către auditor, care începe de la 10 la 100. Spre exemplu, o notă de 76 va însemna că acea clădire are o eficienţă energetică foarte redusă. O clădire cu un coeficient energetic bun trebuie să aibă în jur de nota 95. Pagina a doua specifică nota pe care clădirea ar putea-o obţine în cazul în care ar fi luate măsurile prevăzute de către auditor. Eficienţa unei clădiri poate fi scăzută de unele lucruri minore care pot fi remediate uşor. Printre acestea figurează uşa de la intrare a clădirii care nu se închide automat şi ramâne deschisă mai tot timpul, gemurile şi uşile care nu se închid bine etc.
Certificatul energetic o dată eliberat va fi valabil timp de zece ani, deşi experţii susţin că perioada este prea mare.
La clădirile sociale cu arii mai mari de 1.000 de metri pătraţi certificatul energetic va trebui afişat astfel încât să-l vadă toată lumea.
Certificatul energetic are ca scop, pe lângă oferirea de informaţii despre performanţa energetică a clădirii şi a instalaţiilor aferente acesteia, şi îmbunătăţirea condiţiilor de igienă, şi confort termic. Un alt scop este reducerea pierderilor energetice, respectiv a combustibililor folosiţi.
AVANTAJELE UTILIZARII CERTIFICAT-ENERGETIC.COM:
Avantajele utilizarii certificat-energetic.com sunt:
nu este necesara instalarea unui program sau script pe calculatorul dumneavoastra. Introduceti datele, rulati si obtineti instantaneu certificatul de performanta energetica.
flexibilitatea in abordarea proiectelor. Puteti deschide contul si lucra un certificat energetic de la birou, de acasa, de pe notebook sau desktop, fara a fi necesara achizitionarea unor licente suplimentare. Mai mult, puteti utiliza acelasi cont in paralel de pe calculatoare diferite, ceea ce inseamna ca puteti coopta unul sau mai multi colegi sa va asiste la introducerea datelor in cazul certificarii energetice a cladirilor complexe sau chiar sa ruleze in paralel alte certificate energetice.
flexibilitate in necesitatile hardware si software. Instrumentele de calcul sunt accesibile de pe orice sistem de operare (Win, Linux, MacOS), orice versiune, indiferent de platforma utilizata (x32 sau x64). Conditia necesara este utilizarea unui browser (IE6 sau o versiune mai recenta, Google Chrome sau Firefox). Pentru utilizarea la potentialul maxim (utilizarea butoanelor de furnizare a explicatiilor suplimentare, a datelor suplimentare si de ajutor, simbolizate in cadrul programului cu icon-ul ) recomandam permiterea rularii codului JavaScript.
in cazul realizarii unui update, acesta este implementat automat, fara costuri suplimentare pentru utilizatori. Astfel utilizatorii sunt in permanenta la curent cu ultimele actualizari.
cea mai mica investitie necesara si o amortizare extrem de rapida. Pentru oferta puteti accesaaceasta pagina. Pentru o descriere detaliata a programului de calcul urmatiacest link.

manual de utilizare al programului de calcul
certificat-energetic.com

CAP I: DEFINITII SI SIMBOLURI
BROWSER: program de navigare pe internet / pagini web. Program cu care se deschid paginile de internet / pagini web / site-uri si care ne ajuta sa putem naviga pe internet. Web site-ul http://www.certificat-energetic.com este testat pentru browser-ele Internet Explorer 6 si versiunile mai recente, FireFox 2 si versiunile mai recente, GoogleChrome.
CAPTCHA: metoda de identificare a utilizatorilor umani, care consta in prezentarea unei imagini continand un text sau operatie aritmetica si solicitarea introducerii de catre utilizator a textului sau rezultatului obtinut.
CLICK: in cazul in care nu se specifica altceva, procesul de actionare a butonului stanga al mouse-ului.
CPE: Certificat de Performanta Energetica
ICON: imagine de mici dimensiuni, care are atasat un link sau comanda.
IP: cod care identifica adresele sistemelor de calcul care comunica utilizand protocolul TCP/IP.
LINK: conexiune realizata intre pagini web. Link-ul poate fi urmat prin realizarea unui click pe acesta. In cazul in care link-ul apare sub forma http://www.certificat-energetic.com sau www.certificat-energetic.com, acesta poate fi urmat si prin copierea textului in browser-ul utilizat.
LOGARE: proces de autentificare a utilizatorului ca beneficiar de drept al programului. In cadrul acestui proces se solicita de regula un nume de utilizator sau adresa de email si parola.
LOGOUT: proces de iesire din program / site web care asigura terminarea sesiunii curente. Procesul previne astfel accesul persoanelor straine in contul utilizatorului, chiar daca acestea utilizeaza acelasi sistem de calcul ca cel utilizat de beneficiarul de drept.
ONLINE: serviciu accesabil prin intermediul retelei internet.
PACHET DE CALCUL: pachet care poate fi achizitionat de utilizatori si permite astfel rularea programelor de calcul puse la dispozitie de web site.
PERIOADA ACTIVA: interval in care utilizatorul poate introduce si rula proiecte, in limita suprafetei pe care o are la dispozitie. Perioada activa este variabila, functie de tipul pachetului solicitat.
PERIOADA DE GRATIE: interval care urmeaza perioadei active, in care site-ul www.certificat-energetic.com mentine proiectele existente si suprafata in care utilizatorul mai poate rula proiecte. In cazul activarii unui pachet in perioada de gratie sau in perioada activa, suprafata neutilizata se reporteaza, suplimentand suprafata aferenta pachetului solicitat.
SISTEM DE OPERARE: Un sistem de operare este un sistem de programe care coordoneaza toate activitatile de calcul ce se desfasoara intr-un sistem de calcul pentru executia programelor utilizatorilor folosind eficient resursele sistemului de calcul (memoria, dispozitivele I/O).
Exemple de sisteme de calcul: Windows, Ubuntu, CentOS, Debian, Mac OS X Leopard. Web site-ul http://www.certificat-energetic.com si programele de calcul disponibile prin intermediul acestuia pot fi accesate oricare ar fi sistemul de operare utilizat de dumneavoastra.
UPDATE: Proces de reactualizare a programului de calcul, necesar in scopul cresterii eficientei, a corectarii unor probleme de securitate sau in cazul modificarii algoritmului de calcul. Site-ul http://www.certificat-energetic.com realizeaza in mod gratuit reactualizarile programului de calcul in scopul cresterii eficientei si a securitatii.
3xSEC: cod unic generat utilizandu-se o tehnica criptografica de ultima generatie, tiparit automat pe fiecare pagina a CPE. Acest cod asigura identificarea CPE, securizarea, trasabilitatea procesului de obtinere a CPE, realizeaza corespondenta dintre diferitele parti ale CPE (pagina 1, 2 si Anexa), permite preluarea facila a CPE in bazele de date nationale sau accesarea integrata in web site-uri cu profil imobiliar.



Matrix ENERG
Produs informatic pentru calculul performantei energetice si elaborarea certificatului de performanta energetica.

Rod al experientei in realizarea de produse informatice, acumulate in peste 17 ani de activitate, noul produs corespunde in totalitate reglementarii tehnice Mc 001- 2006 - Metodologie de calcul al performantei energetice a cladirilor, precum si altor normative conexe.

MATRIX ENERG asigura:
- calculul rezistentei termice pentru anvelopa cladirii
- calculul energiei necesare pentru iluminat
- calculul energiei necesare pentru prepararea apei calde
- calculul energiei necesare pentru incalzire
- calculul energiei necesare pentru climatizare
- calculul energiei necesare pentru ventilare mecanica
- elaborarea certificatului de performanta pentru cladirea de analizat, cat si pentru cladirea de referinta
- obtinerea auditului energetic.


Principalele caracteristici ale programului MATRIX ENERG sunt:
- respecta strict prevederile normativului mentionat mai sus
- usor de utilizat, atat datorita interfetei utilizator clara si intuitiva, cat si existentei unei functiuni "help" completa
- datele necesare programului se introduc o singura data pentru fiecare cladire, nefiind necesare operatiuni suplimentare pentru a beneficia de aceste date la diverse calcule
- utilizatorul poate completa / adapta o serie de tabele utilizate in program la cerintele concrete de utilizare
- calculul rezistentelor termice se poate face detaliat, prin specificarea straturilor componente si a puntilor termice din anvelopa cladirii dar si prin specificarea directa a valorilor rezistentelor pentru elementele anvelopei
- pentru suprafetele vitrate calculul rezistentei termice si al ariilor receptoare se face conform definitiilor din metodologie
- la calculul energiei necesare pentru prepararea apei calde exista posibilitatea de a specifica starea instalatiei, iar in caz contrar se pot stabili pierderile pe baza coeficientilor precizati in normativ; in cazul in care conductele nu sunt de acelasi tip, aplicatia permite definirea unei liste de conducte (fiecare avand marimi si izolatii diferite) cu specificarea locatiei fiecareia (sol, armatura, record etc)
- pentru calculul energiei de iluminat programul ofera fie varianta folosirii tabelelor din metodologie, corespunzator suprafetei apartamentului, fie varianta definirii puterii electrice, a factorilor de lumina si durata, ba chiar si a customizarii timpilor de iluminare existenti in aplicatie
- pentru calculul energiei necesare pentru climatizare utilizatorul precizeaza informatiile necesare pentru a calcula numarul de grade zile, precum si tipul sistemului de climatizare (split/multisplit sau centralizat); poate fi luata in calcul si inertia termica a cladirii
- pentru calculul energiei necesare pentru ventilare aplicatia permite definirea tipurilor de ventilatoare existente, fiecare cu proprietatile sale specifice
- utilizatorul poate verifica calculele derulate prin program folosind o lista de control realizata de program ("log").

Cerinte minime pentru instalare:
- sistem de operare: Microsoft Windows 2000, XP, 2003, Vista, 7;
- hard disk (spatiu liber): minim 200 MB
- unitate optica: CD-ROM;
- memorie: 512 MB;
- programe aditionale: Microsoft .NET Framework, Microsoft SQL Express Edition. Microsoft Installer;

Toate programele aditionale sunt distribuite gratuit de catre Matrix Rom impreuna cu kit-ul de instalare a programului Matrix Energ.

Acest produs software are o perioada limitata de suport de 6 luni.
Suportul se asigura prin platforma de suport Matrix Rom (http://support.matrixrom.ro).

Puteti sa achizitionati Matrix Energ direct de la sediul nostru sau prin colet postal (cu plata ramburs) expediat in urma unei comenzi scrise sau in urma unei comenzi on-line.

Comanda on-line

Pret:
2000 lei (fara TVA) - instalare pentru un singur calculator
800 lei (fara TVA) - fiecare licenta suplimentara pentru mai mult de un calculator

Exodul de la oras la sat !

Vrei sa te muti la tara? Vezi cat te costa o casa langa marile orase

   




Exodul de la oras la sat nu este o noutate, ci se intalneste in Romania de cativa ani. Pe langa aerul curat si posibilitatea de a amenaja o gradina, avantajul este atat pretul mult mai mic de achizitie a locuintei, cat si costurile de intretinere mai mici.

Daca este vorba de o casa batraneasca, casele de la satele de langa principalele orase din tara pot fi cumparate si cu 20.000 de euro sau chiar mai putin, potrivit datelor furnizate de Imobiliare.ro.

De exemplu, o casa cu 4 camere in Moreni, langaIasi, cu o curte de 2.300 de mp costa 16.000 de euro. Casa este construita din chirpici, inainte de 1990, interiorul este renovat, este racordata la apa si canalizare, iar ca sistem incalzire se va folosi soba din teracota. Tot langa Iasi, la Goruni, o casa de 3 camere de 70 mp, cu un teren langa aceasta de 300 mp, este scoasa la vanzare de proprietarul sau pentru suma de 25.000 de euro.

Daca vreti sa aveti o casa unde sa va retrageti in weekend, departe de aglomeratia urbana, puteti cumpara o casa de 2 camere langa Iasi, zona Exterior Sud, care are o suparafata de 55 mp si un teren langa de 2.500 mp, cu suma de 15.500 de euro.

La preturi ceva mai mari gasiti case si in judetul Cluj. Astfel, o casa cu teren (1.500 de metri) in zona Satului Gheorgheni, costa 26.000 de euro. Casa are o suprafata construita de 70 de mp, a fost realizata inainte de 1990, cu toate utilitatile trase pana la poarta.

Tot o casa, insa intr-un cartier la marginea Clujului, in zona Dambul Rotund, are un pret de vanzare de 65.000 de euro. Casa are o suprafata utila de 100 mp, o bucatarie, 2 bai, acoperis de tigla si structura de rezistenta de beton. Constructia a fost realizata in 2005 si este dotata cu parchet, gresie, usi interior de lemn.

Cei care stau in Timisoara si vor sa se mute la casa, undeva la marginea orasului sau la tara, au de unde alege. De exemplu, o casa 5 camere, in comuna Manastiur, judetul Timis, care de 220 mp, cu parter si doua etaje si teren de 1.439 mp, este scoasa la vanzare de proprietarul sau cu suma de 33.000 de euro. Locuinta, care a fost construita in 2006, are acoperis de tigla, bucatarie, 2 bai, garaj. Avantajul este acela ca, langa spatiul construit, exista fundatie cu placa radiala in suprafata de 110 mp cu proiect avizat.

O casa ceva mai mare, de 4 camere, in Sanmihaiu Roman, Timis, v-ar costa 35.000 de euro. Casa este realizata in 2008, are 120 mp construiti si 420 mp de curte, acoperis de tigla, geamuri de termopan.

Daca vreti o casuta mica si cocheta, mansardabila, in zona Ghirodei, trebuie sa dati 48.000 de euro. Casa, construita inainte de 1990, are o suprafata utila de 70 mp, o curte de 200 mp, 2 locuri de parcare. Ca finisaje, casa are parchet, gresie, faianta, ferestre cu geam termopan.

Ceva mai ieftine sunt casele la tara, langa Constanta. Astfel, o casa construita inainte de 1990, cu o suprafata utila de 50 mp si o curte de 2.000 de mp, este vanduta de proprietarul sau cu 14.000 de euro. Curtea are pomi fructiferi si vie si doua anexe pentru lemne.

O casa de 2 camere, in comuna Valul lui Traian, care are o curte de 660 mp, se vinde cu suma de 27.000 de euro. Casa are un hol si 2 camere decomandate (40mp), are lumina si apa, soba de teracota, anexe (80mp), iar proprietarul accepta si schimb cu garsoniera in Constanta, in zona buna.

Tot o casa cu 2 camere, in Tuzla, de 70 mp, costa 30.000 de euro. Casa a fost construita anul trecut, are acoperis din sindrila, este izolata termic, are ferestre cu geam termopan. Locuinta se vinde la rosu.

Unde puteti sa scapati de aglomeratia din Bucuresti?

Bucurestenii care vor sa scape de aglomeratie, pot alege sa se mute intr-una din localitatile de langa Capitala sau judetul Ilfov. Astfel, o casa de 4 camere in Popesti Leordeni, zona Central, 115 mp, cu un teren de 175 mp langa, este scoasa la vanzare pentru suma de 90.000 de euro.

La un pret pe jumatate este vanduta o casa cu 2 camere in Stefanestii de Jos. Casa are 80 mp si se vinde impreuna cu un teren de 351 mp. Locuinta a fost construita in urma cu un an, din BCA, iar acoperisul este din tigla.

Cei care dispun de o suma mai mare pot umpara o vila in Voluntari, de 4 camere, 185 mp construiti plus teren de 550 mp, costa 158.000 de euro. Construita in 2007, vila are toate utilitatile si, in plus, are izolatie, geam cu tamplarie termopan, parchet masiv stejar, gresie, fainta. Vila se poate vinde si mobilata, cel putin bucataria. 

marți, 23 octombrie 2012

Vile de Criză


  

Chilipiruri de criză: vile de până la 700.000 euro, oferite la loto pentru 10 euro

Sătulă să vadă piaţa imobiliară blocată, o companie a găsit un concept revoluţionar pentru a vinde case: loterie. Pe scurt, proprietarul îşi scoate la vânzare casa cu preţul pe care îl doreşte, iar compania le propune clienţilor să plătească 10 euro pentru şansa de a câştiga casa. În momentul în care se ajunge la suma solicitată de proprietar, se organizează o tragere la sorţi. Astfel, un viitor norocos proprietar va câştiga chiar mai multe vile şi apartamente pentru doar 10 euro fiecare. Momentan, cea mai scumpă proprietate de vânzare prin acest sistem este de 700.000 euro.
MarsiliaCompania care a decis să folosească sistemul loto pentru a vinde proprietăţi este situată în sudul Franţei, dar tranzacţiile se desfăşoară în mare parte pe internet. Astfel, pentru fiecare client care este dispus să plătească 10 euro, există o şansă de a câştiga o locuinţă. şi nu este vorba despre construcţii cu o calitate îndoielnică. Din contră, multe dintre ele sunt situate în cele mai bune zone ale Franţei, ba chiar au design semnat de arhitecţi prestigioşi. De exemplu, în acest moment este de vânzare o vilă din Marsilia, cu o suprafaţă de 115 mp, construită pe două etaje, cu piscină şi grădină de 435 mp. Preţul este de 700.000 euro. Momentan, doar un sfert dintre clienţii necesari au cumpărat tichete. Abia după ce va strânge întreaga sumă, se va face tragerea la sorţi.
Banylus sur MerO altă proprietate interesantă este situată în zona Banylus sur Mer, la doar 14 km de graniţa cu Spania. Este una dintre zonele cele mai căutate de turişti, datorită climei plăcute aproape tot anul. De data aceasta este vorba despre un apartament cu o suprafaţă utilă de 57 mp, două camere, două băi şi o terasă orientată către mare. Apartamentul se vinde mobilat, pentru un preţ de 302.100 euro, dar poate fi obţinut cu numai 10 euro, prin sistemul implementat de compania franceză.
IstresUn alt apartament, de 90 mp şi trei camere, se vinde pentru un preţ de 210.000 euro sau pentru un bilet la loterie de 10 euro. Proprietatea este situată în Istres, regiunea Provence-Alpi-Coasta de Azur.
Clienţii care nu câştigă, îşi pot primi banii înapoi
Clienţii au reacţionat bine la acest sistem, mai ales ca nu au aproape nimic de pierdut. Unii dintre ei aleg să cumpere mai multe bilete, motivaţi fiind de faptul că, la sfârşit, dacă nu câştigă, pot primi banii înapoi. Totuşi, compania impune o limită de maximum cinci bilete cumpărate.
Fiind vorba despre o loterie si nu de un joc de noroc, agenţia a fost obligată să gândească şi să posteze pe site regulamentul de rambursare a sumelor angajate de cei care au avut ghinion. Condiţia este ca aceştia din urmă să-şi solicite restituirea banilor în scris. Or, până acum numai 8% dintre participanţi au avut astfel de pretenţii” a explicat Laetitia Palermo, director de comunicare.
Tot la loterie sunt vândute şi maşini, cu preţuri care pornesc de la 2 euro
Tot pentru a întruni toate reglementările legale, compania cumpără proprietăţile, înainte de a le scoate le vânzare. Astfel, firma devine proprietarul şi apoi vinde la nivelul de preţ dorit.
„Am pornit de la constatarea că proprietarii reuşesc cu greu să vândă. Uneori, trebuie să aştepte între 8 şi 12 luni. La rândul lor, cumpărătorii nu pot obţine un credit. În prezent, 40% dintre dosarele depuse sunt respinse de bancheri, iar preţurile se menţin la cote ridicate. Prin urmare, am încercat o soluţie alternativă”, a explicat Laetitia Palermo.
Primii câştigători au fost anunţaţi în luna mai. Este vorba despre un cuplu care a câştigat astfel o vilă de 110 mp, pentru care a plătit 40 de euro. Succesul acestui sistem a motivat compania organizatoare să scoată la vânzare şi alte bunuri, de exemplu maşini, pentru care biletele pot fi de 10 euro, cinci euro sau doi euro.
20 aug 2012 | Autor: Mihaela Ochiană, IMOPEDIA.ro 

joi, 4 octombrie 2012

Un apartament vechi la preţ mic !

Cum se poate cumpăra un apartament vechi la un preţ mai mic cu peste 10% !

 

 Preţurile apartamentelor vechi situate la ultimul etaj sau la parter sunt cu peste 10% mai mici decât cele ale locuinţelor scoase la vânzare în acelaşi bloc la un etaj intermediar, potrivit unei analize a portalului imobiliare.ro.

Conform portalului imobiliar apartamentele vechi situate la ultimul etaj sunt scoase la vânzare la un preţ cu până la 11,5% mai mic decât apartamentele din acelaşi bloc situate la un etaj intermediar. Preţuri mai mici sunt practicate şi în cazul apartamentelor de la parter, cea mai mare diferenţă constatată în acest caz fiind de 10,6%.

"Tendinţa se manifestă în toate oraşele mari din ţară, valorile sunt însă diferite. Studiul a luat în considerare un număr de 4.454 de anunţuri imobiliare valabile în luna aprilie şi care vizează vânzarea apartamentelor vechi cu două camere", se arată într-un comunicat al imobiliare.ro.

Cea mai mare diferenţă de preţ este întâlnită la Constanţa, unde un apartament vechi cu două camere situat la ultimul etaj costă 42.870 euro, cu 11,5% mai puţin decât o locuinţă similară de la un etaj intermediar pentru care proprietarii solicită în medie puţin peste 48.400 de euro.


La Timişoara, apartamentele care se află la ultimul etaj sunt cu 7,5% mai ieftine, preţul solicitat de proprietari în acest caz fiind de 873 euro/mp util, faţă de 944 euro/mp util în cazul locuinţelor din acelaşi bloc situate la un etaj intermediar.


Şi în Capitală, în cazul blocurilor construite înainte de 1989, ultimul etaj este mai ieftin cu 6,9%. Diferenţa calculată pentru un apartament cu două camere din Bucureşti cu o suprafaţă utilă de 55 mp reprezintă aproximativ 4.300 euro.


Dacă terasa este un atu în cazul construcţiilor noi, penthouse-urile, de pildă, fiind de regulă cele mai scumpe apartamente dintr-un bloc nou, tot terasa este invocată ca principalăobiecţie în cazul apartamentelor vechi situate la ultimul etaj, din cauza pericolului de inundaţii.


Dezavantajate de preţ sunt şi apartamentele de la parterul blocurilor vechi, chiar dacă din motive complet diferite. Traficul intens, subsolul blocului şi teama de spargeri sunt principalele obiecţii ridicate de cumpărători, obiecţii se reflectă şi în preţ.


La Iaşi, de exemplu, preţul mediu solicitat pentru un apartament vechi cu două camere situat la parter este de 40.648 euro, cu 10,6% mai mic decât un apartament situat la un etaj intermediar, pentru care proprietarii solicită în medie 45.476 euro.


La Cluj-Napoca, Braşov şi Constanţa întâlnim aceeaşi diferenţă de preţ, de 4-4,1%, între cele două categorii de locuinţe, diferenţa reprezentând aproximativ 2.000 de euro în cazul unui apartament vechi cu două camere cu o suprafaţă utilă de 50 mp, în timp ce la Bucureşti, o locuinţă situată la parter este cu aproximativ 3% mai ieftină.


Lansat în ianuarie 2000, imobiliare.ro are peste 30.000 de vizitatori unici pe zi şi cuprinde una dintre cele mai mari baze de oferte din toate categoriile imobiliare la nivel naţional.


marți, 2 octombrie 2012

Probleme grave la blocurile noi !

Atentie mărita , cînd achizitionati apartamente in blocurile noi !
Investitorii se lacomesc si vor sa construiasca mai multe locuinte/apartamente pe aceeasi unitate de suprafata , venind cu tot felul de artificii prin mansardarea su supramansardarea blocurilor , dupa acestea deja au multe etaje .
Pe langa aceasta lacomie de aglomerare a blocurilor noi , sunt alte probleme cu alimentarea cu energie electrica si apa .
Solicitati documentatia tehnica , vedeți dacă exista avizarile autorizate de institutiile abilitate !
 Iata ce se poate intampla la blocurile noi in cazul unui incendiu , apar probleme grave si elementare , ce trebuiau concepute din faza de proiectare / constructie :
- lipsa hidranti 
- suprainaltare bloc prin mansardare
- spatii insuficiente pentru patrnderea pompierilor
- lipsa surse de apa
- neimplicarea autoritatilor si a constructorului


Pe parcursul săptămînii trecute, echipele de lucru ale administrației locale au efectuat cele mai multe dintre reparațiile solicitate de locatari, urmînd să se ocupe, în curînd, de rezolvarea unei probleme identificate de chiriașii blocurilor ANL în această iarnă.
În luna februarie, chiriașii blocurilor ANL s-au plîns autorităților de problema infiltrațiilor ca urmare a ninsorilor abundente. Reprezentanții administrației locale au constatat că există unele erori de proiectare în ce privește acoperișurile blocurilor ANL și, pentru înlăturarea zăpezii de pe acoperișurile acestor blocuri, municipalitatea a apelat la echipe de alpiniști profesioniști. Săptămîna viitoare, acoperișurile blocurilor ANL vor intra în reparații.
“O echipă de constructori a efectuat multe dintre reparațiile cerute de locatarii din blocurile ANL, iar începînd de săptămîna viitoare va realiza reparații la acoperișurile blocurilor ANL din Vasile Lupu, unde iarna trecută infiltrațiile au creat mari probleme chiriașilor“, a explicat primarul Laurențiu Dan Leoreanu.


codrutoctavian

27 April 2012, 16:41
Buna ziua,
Am cumpărat anul trecut un apartament între-un imobil nou direct de la dezvoltator. Nu am credit, am plătit cu cash. După câteva luni de locuit am descoperit următoarele probleme:
- in apartament a fost frig iarna, deși am primit un certificat cum ca apartamentul ar fi încadrat la clasa A. In mod sigur nu este așa!
- intretinerea este enorma, respectiv 1000 - 2000 RON/luna 1 mc de apa a fost calculat cu 63 RON/mc
- nu am achiziționat loc de parcare imediat, urmând sa negociez ulterior. Dar acum dezvoltatorul nu mai vinde locurile de parcare ci le închiriază.
- intretinerea nu este afisata lunar, cum este legal, ci o data la câteva luni si sumele sunt f mari. In plus sunt tot felul de nereguli..
- exista multe alte probleme legate de calitatea executiei apartamentului.
Exista posibilitatea anularii contractului de vânzare-cumpărare? Pur si simplu nu mai pot de nervi! Îmi vreau banii înapoi!

Multumesc
Citat (conu71 @ 27th April 2012, 20:43)
trebuie cautat un alt cumparator. de curiozitate: in ce ansamblu ai cumparat? poate ii ajuta si pe altii raspunsul...


Delea Veche 24. Bucuresti



- Si nu se poate anula nici daca eu am fost indus in eroare? Am crezut ca este un apartament de clasa A si de fapt iata ca iarna a fost frig. In NICI NU CAZ nu este clasa A. Nu am nici o sansa sa atac in justitie contractul sau dezvoltatorul?

- E normal ca eu sa platesc intretinerea 1969 RON/luna martie la un apartament de 50 mp si o singura pesoana?

- Nu am loc de parcare dar platesc intretinerea spatii comune, din care cea mai mare parte este cheltuita cu incalzirea si iluminatul parcarii subterane pe 2 nivele? Mai mult nici nu mi se ofera posibilitatea de a cumpara, dezvoltatorul acum doar inchiriaza locurile de parcare.

- Este normal ca intretinerea sa NU se afiseze lunar ci odata la 3-4 luni?

Chiar nu am nici un motiv sa fiu suparat si sa atac contractul?

ZeosSuprem

27 April 2012, 21:46
"
Conform art. 1207 din Noul Cod Civil, contractul poate fi anulat la cererea partii care la momentul incheierii contractului se afla intr-o eroare esentiala, daca cealalta parte stia sau, dupa caz, trebuia sa stie ca faptul asupra caruia a purtat eroarea era esential pentru incheierea contractului.

Eroarea este esentiala (a) cand poarta asupra naturii sau obiectului contractului (de exemplu, daca unul dintre co-contractanti credea ca incheie un contract de intretinere si nu un contract de vanzare), (B) cand poarta asupra identitatii obiectului prestatiei (de pilda, daca unul dintre co-contractanti credea ca va cumpara un anume bun, dar, de fapt, achizitioneaza un altul) sau asupra unei calitati a acesteia in absenta careia contractul nu s-ar fi incheiat, ori ? cand poarta asupra identitatii persoanei sau asupra unei calitati a acesteia in absenta careia contractul nu s-ar fi incheiat (spre exemplu, atunci cand s-a incheiat un contract de mandat sau de intermediere in considerarea calitatilor personale mandatarului sau intermediarului).

Eroarea care priveste simplele motive ale contractului nu este esentiala, cu exceptia cazului in care prin vointa partilor asemenea motive au fost considerate hotaratoare.

Pentru a putea fi invocata, in concordanta cu art. 1208 din Noul Cod Civil, eroarea trebuie sa fie scuzabila in sensul ca respectivul contract nu poate fi anulat daca faptul asupra caruia a purtat eroarea putea fi, dupa imprejurari, cunoscut cu diligente rezonabile.

De asemenea, nu se poate invoca eroarea asumata, respectiv eroarea care poarta asupra unui element cu privire la care riscul de eroare a fost asumat de cel care o invoca sau, dupa imprejurari, trebuia sa fie asumat de acesta.
Partea care este victima unei erori nu se poate prevala de aceasta contrar exigentelor bunei-credinte. Buna-credinta este prezumata, co-contractantul trebuind sa aduca probe in sensul ca partea care invoca eroarea o face cu rea-credinta.

Partea care a fost in eroare la momentul incheierii unui act juridic civil are doua posibilitati: de a cere anularea actului juridic sau de a cere adaptarea acestuia.

Adaptarea contractului in caz de eroare este un mecanism nou, reglementat de art. 1213 din Noul Cod Civil, ce presupune ca partea care a fost in eroare sa ceara printr-o notificare executarea contractului in modul in care aceasta parte a inteles clauzele acestuia. Adaptarea contractului se poate face numai cu consimtamantul celeilalte parti. Astfel dupa ce a fost informata asupra felului in care partea indreptatita sa invoce anulabilitatea a inteles contractul si inainte ca aceasta sa fi obtinut anularea, cealalta parte trebuie, in termen de cel mult 3 luni de la data cand a fost notificata ori de la data cand i s-a comunicat cererea de chemare in judecata, sa declare ca este de acord cu executarea sau sa execute fara intarziere contractul, astfel cum a fost inteles de partea aflata in eroare.

In ceea ce priveste vicierea prin dol a consimtamantului, aceasta intervine, conform art. 1214 din Noul Cod Civil, atunci cand partea s-a aflat intr-o eroare provocata de manoperele frauduloase ale celeilalte parti ori cand aceasta din urma a omis, in mod fraudulos, sa-l informeze pe contractant asupra unor imprejurari pe care se cuvenea sa i le dezvaluie. O deosebire importanta fata de vechiul Cod Civil este ca dolul poate determina anularea contractului indiferent de elementul asupra caruia poarta si indiferent daca elementul respectiv era determinant sau nu pentru incheierea contractului. Sub imperiul vechii reglementari, dolul nu ducea la anularea contractului decat in situatia in care era decisiv pentru incheierea contractului. Astfel, in cazul in care manopere dolosive intrebuintate determinau acceptarea de catre cealalta parte a unor clauze mai putin favorabile, nu se putea invoca nulitatea actului juridic incheiat, ci se puteau cere numai despagubiri.
"
sursa Autori:
Cornel Popa, Avocat asociat, Tuca Zbarcea & Asociatii
Ruxandra Frangeti, Avocat, Tuca Zbarcea & Asociatii

In cazul dumneavoastra s-ar putea incerca anularea contractului pentru calitatea obiectul, insa eroarea dumneavoastra, dupa parerea mea nu este scuzabila, deoarece ati fi putut sa cunoasteti toate detaliile legate de acest proiect.

solutia ar fi sa cereti in instanta rezolutiunea(desfintarea) contractului pentru neexecutare(in cazul dvs o executare partiala a obligatiilor), insa si in acest caz, dupa parerea mea sansele sunt destul de mici. apelati cu incredere la un avocat!

http://forum.softpedia.com/lofiversion/index.php/t859798.html

luni, 3 septembrie 2012

Asigurarile de la 1 septembrie 2012

Preţul poliţei este de cel mult 20 de euro pe an.

În cazul unor dezastre naturale, despăgubirea maximă pe care o pot primi proprietarii variază între 10.000 şi 20.000 de euro, în funcţie de materialul din care este construită casa. 

„Legea prevede o corecţie neplăcută pentru cei care nu se asigură obligatoriu, respectiv o amendă de minim 100 de lei şi maxim 500 de lei. Cetăţenii trebuie să observe faptul că prima de asigurare obligatorie a locuinţei, adică echivalentul în lei a 20 de euro pe an, este mai mică decât o eventuală amendă”, a punctat Marius Bulugea, preşedintele PAID, care a adăugat că la începutul anului 2011 va furniza unităţilor administrative de sector o listă cuprinzând imobilele neasigurate din sistem.

În cazul în care proprietarul unei locuinţe deţine deja o poliţă de asigurare facultativă, acesta este nevoit să încheie una obligatorie după expirarea valabilităţii celei dintâi. „PAID nu alege. Obligativitatea există şi rezidă în textul legii. La prima aniversare a poliţei facultative trebuie să intre poliţa obligatorie”, a explicat Bulugea.

Poliţa costă între 10-20 euro

În cazul unor dezastre naturale, despăgubirea maximă pe care o pot primi proprietarii variază între 10.000 şi 20.000 de euro, în funcţie de materialul din care este construită casa. Astfel, suma cea mai mare va reveni celor care deţin locuinţe tip A, adică cele care au structura de rezistenţă din beton armat, metal ori lemn sau cu pereţi exteriori din piatră, cărămidă arsă sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic sau chimic. În acest caz, preţul poliţei de asigurare obligatorie este de 20 de euro pe an. Posesorii de case tip B, respectiv făcute cu pereţi exteriori din cărămidă nearsă sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic sau chimic vor fi despăgubiţi cu cel mult 10.000 euro. Pentru o astfel de locuinţă, poliţa anuală costă 10 euro.

După cum susţin autorităţile, asigurarea obligatorie a locuinţei se poate face la 13 firme de asigurare şi intermediarii agreaţi, pe baza cărţii de identitate a proprietarului. Pe lista asigurătorilor autorizaţi să încheie asigurări obligatorii se numără ABC Asigurări, Astra Asigurări, Ardaf, Carpatica Asig, Certasig, City Insurance, Credit Europe Asigurări, Euroins România, Generali, Grawe România, Groupama România, Uniqua Asigurări şi Platinum Asigurări.

UPDATE: Proprietarii care au cumpărat deja o asigurare facultativă ce acoperă daunele produse de inundaţii, cutremure şi alunecări de teren nu vor mai trebui să încheie şi una obligatorie, preşedintele promulgând recent legea care elimină necesitatea încheierii unei astfel de asigurări.

La articolul 3, care reglementează tipul de imobile pentru care se încheie asigurare, a fost introdus un alineat nou, potrivit căruia nu intră sub incidenţa legii „persoanele fizice şi juridice care şi-au încheiat o asigurare facultativă a locuinţelor care să acopere toate riscurile prevăzute în asigurarea obligatorie”.

De asemenea, textul alineatului care prevedea că „suma asigurată obligatoriu, precum şi prima obligatorie aferentă pot fi modificate prin hotărâre a Guvernului, în primii 5 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi, iar după această perioada, prin ordin al preşedintelui CSA” a fost schimbat astfel încât suma şi prima de asigurare pot fi modificate prin ordin al preşedintelui CSA.

Prevederea conform căreia modificarea valorii sumelor aferente asigurării se poate face anual este eliminată, rămânând numai aceea conform căreia „criteriile care pot sta la baza modificării se stabilesc prin normele de aplicare a prezentei legi si trebuie să vizeze cel puţin suprafaţa locuinţei, costurile de înlocuire şi rata inflaţiei”.

Articolul 6 al Legii 260/2008, care prevedea că „riscurile care se asigură obligatoriu prin PAD sunt daunele produse construcţiilor cu destinaţia de locuinţă de oricare dintre formele de manifestare a dezastrului, ca efect direct sau indirect al producerii dezastrului natural”, a fost modificat, astfel încât prevede că „prin PAD sunt acoperite daunele produse construcţiilor cu destinaţia de locuinţă”.


Ce reguli se schimba de la 1 septembrie

Asigurarile facultative pentru case nu le mai pot inlocui pe cele obligatorii, executarile silite se pot bloca, iar la mobil vom vorbi mai ieftin.

Ziua de 1 septembrie 2012 este prevazuta ca data de intrare in vigoare a mai multor acte normative care aduc unele schimbari in regulile dupa care se organizeaza mediul de afaceri si nu numai.

In primul rand, romanii vor fi obligati, de la 1 septembrie, sa-si asigure locuinta impotriva riscurilor de catastrofa naturala prin polite obligatorii PAID. Doar pentru riscuri si sume suplimentare celor vizate de Legea 260/2008 proprietarii pot sa incheie o polita facultativa. Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a comunicat ca toate societatile de asigurare autorizate sa subscrie riscuri de catastrofa naturala vor putea incheia asigurari facultative doar pentru sume asigurate ce exced celor acoperite prin polita obligatorie, respectiv 10.000 de euro sau 20.000 de euro.

Ce se intampla daca ai incheiat deja o polita facultativa impotriva riscului de inundatii, cutremur si alunecari de teren? Acestea se vor derula fara nicio modificare pana la expirarea lor, dar, ulterior, proprietarii vor trebui sa-si asigure locuinta, in primul rand, pentru riscurile si sumele asigurate prevazute in Legea 260/2008, adica printr-o polita obligatorie.

Telefonie: tarifele scad cu 24%

Tarifele maxime de interconectare percepute de operatorii retelelor mobile de telefonie vor scadea de la 1 septembrie, pana la nivelul de 3,07 eurocenti/minut, a anuntat recent Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM).

Ca urmare a reglementarilor ANCOM, incepand de sambata, tarifele maxime de interconectare percepute de operatorii retelelor mobile de telefonie vor scadea cu 24%. 'Aceasta este a doua etapa de reducere a plafoanelor maxime pentru tarifele de interconectare la telefonia mobila in acest an, dupa cea din martie, cand tarifele au fost reduse cu valori cuprinse intre 19% si 30%', se arata intr-uncomunicat al institutiei.

Operatorii carora li se aplica aceasta reglementare sunt Cosmote, Orange, Romtelecom, RCS&RDS, Telemobil si Vodafone. Prima etapa de reducere a tarifelor de interconectare a avut loc la 1 martie, la 4,05 eurocenti/minut.

Cu o simpla scrisoare scapi de executare

Tot de la 1 septembrie, printr-un nou articol introdus in Codul fiscal (art. 1.481) se introduce o procedura prin care se poate suspenda executarea silita a obligatiilor fiscale contestate.

'Valabilitatea scrisorii de garantie bancara trebuie sa fie de minimum 6 luni de la data emiterii', se precizeaza in OG 16/2012, aparuta recent in 'Monitorul Oficial'. Reglementarea este valabila doar in cazul obligatiilor stabilite printr-un act administrativ contestat. Daca executarea a inceput, ea se suspenda prin aceasta scrisoare, iar daca n-a fost declansata, nu va incepe.

Daca in perioada de valabilitate a scrisorii se respinge contestatia, integral sau partial, garantia se executa in ultima zi de valabilitate a scrisorii, dar numai daca acel contribuabil nu depune o alta scrisoare de garantie bancara, daca nu s-au platit obligatiile contestate si daca instanta nu a decis pe alte prevederi suspendarea.

1.250 de firme care au denumirea de 'societate comerciala' trebuie redenumite folosind formula 'societate'.

Firmele trebuie redenumite

Intrarea in vigoare a Codului de Procedura Civila aduce o alta modificare importanta in ceea ce priveste denumirea societatilor comerciale. incepand cu 1 septembrie, aproximativ 1.250 de firme care au in denumire sintagma 'societate comerciala' trebuie sa-si modifice titulatura si actul constitutiv. Companiile au la dispozitie doi ani pentru a implementa noile prevederi. Noua legislatie spune ca firmele trebuie denumite cu termenul 'societate'. inregistrarea in Registrul Comertului a mentiunii privind modificarea actului constitutiv este scutita de taxa de inregistrare. 

duminică, 19 august 2012

Traseul dosarului pentrui Prima Casă

Condiţiile, etapele şi traseul dosarului pentru achiziţia unei locuinţe prin programul Prima Casă    


Programul Prima Casă este, în continuare, cel mai accesat credit imobiliar. Însă cu toate că deja împlineşte câţiva ani de existenţă, deşi a fost intens promovat de majoritatea instituţiilor financiare, iar particularităţile i-au fost analizate pe numeroase canale media, există potenţiali clienţi care nu ştiu de unde să înceapă. IMOPEDIA.ro prezintă etapele parcurse în vederea obţinerii împrumutului şi traseul dosarului.

Programul Prima Casă a fost aprobat în vara lui 2009 (Ordonanţa de urgenţă nr. 60/2009), iar ulterior au apărut numeroase modificări, ajungând în prezent la cea de-a patra ediţie. Odată cu Prima Casă 4, statul nu a mai garantat integral creditele, iar băncile participante şi-au asumat riscul de nerambursare în proporţie de 50%. Modificările care au bucurat mai mult clienţii au fost cele conform cărora puteau accesa programul guvernamental şi proprietarii care deja deţin o locuinţă (cu suprafaţa utilă de până în 50 mp) sau clienţii care deţin cote părţi dintr-o locuinţă.
Plafonul maxim în cadrul programului Prima Casă 4:
  • 60.000 euro - pentru o locuinţă veche
  • 70.000 euro - pentru o locuinţă nouă
  • 75.000 euro - pentru o locuinţă colectivă construită de la zero
Nu există limită de vârstă, nu există un venit minimum impus, statutul social este irelevant, iar existenţa unui credit de nevoi personale poate fi nesemnificativă. În schimb, pe lângă filtrările făcute de bănci înainte de acceptarea oricărui client, există câteva reguli impuse de stat. Criteriile de eligibilitate pentru beneficiarii care achiziţionează locuinţe prin Programul Prima Casă sunt următoarele:
  • fac dovada cu declaraţia autentică pe propria răspundere că îndeplinesc condiţia prevăzută la art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare
  • achiziţionează în cadrul Programului o singură locuinţă finalizată, aflată pe teritoriul României, înscrisă în cartea funciară în condiţiile legii
  • dispun de un avans de minimum 5% din preţul de achiziţie a locuinţei şi/sau care acoperă diferenţa dintre preţul de achiziţie a locuinţei rezultat din antecontractul de vânzare-cumpărare şi finanţarea garantată
  • îndeplinesc condiţiile specifice prevăzute în cadrul normelor interne de creditare ale finanţatorilor
  • se obligă să constituie un depozit colateral pentru garantarea dobânzii, în valoare egală cu 3 rate de dobândă, valabil pe întreaga durată a finanţării
  • se obligă să nu înstrăineze locuinţa achiziţionată în primii 5 ani de la data dobândirii (sau mai devreme, numai cu avizul Ministerului Finanţelor Publice). După expirarea acestui termen, în cazul preluării contractului de credit de către un terţ, acesta trebuie să întrunească criteriile de eligibilitate a beneficiarilor Programului
  • se obligă să asigure locuinţa achiziţionată din finanţarea garantată împotriva tuturor riscurilor şi desemnează statul român, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, ca beneficiar al poliţei de asigurare, pe toată durata finanţării
  • locuinţa care se achiziţionează în cadrul Programului se încadrează în una dintre clasele A, B sau C de eficienţă energetică, condiţie aplicabilă începând cu data intrării în vigoare a prevederilor art. 23 din Legea nr. 372/2005 privind performanţa energetică a clădirilor, cu modificările ulterioare
Alegerea instituţiei financiare şi programarea unei întâlniri cu un consilier bancar
După alegerea noii locuinţe şi o informare sumară din diferite surse, apare cea mai importantă întrebare: cum alegi banca de la care iei creditul Prima Casă? După o analiză atentă a ofertelor existente pe piaţă, trebuie stabilită o întâlnire cu un ofiţer de credit. Numai acesta poate furniza cu exactitate toate detaliile despre condiţiile impuse de bancă, poate răspunde cu certitudine la toate întrebările şi te poate informa în legătură cu toată documentaţia necesară pentru credit. Consilierul va face acum o estimare a sumei maxime pe care banca ţi-o va împrumuta, precum şi un grafic de rambursare a sumei solicitate.
Cu ajutorul ofiţerului de credit, va fi pus la punct dosarul de credit care urmează a fi analizat de bancă şi de Fondul de Garantare, nefiind obligatoriu ca cererea să fie aprobată. De aceea este foarte important să îl întrebi pe consilierul tău bancar în cât timp ţi se va comunica dacă cerere ta a fost respinsă sau aprobată.
Odată ce banca analizează dosarul şi istoricul proprietarului, cererea poate fi pre-aprobată. După acest pas se face raportul de evaluare a locuinţei ţintite şi abia apoi se stabileşte cu exactitate suma finanţată. Numai după aceste etape, după ce banca îşi dă acordul, dosarul este trimis la Fondul de Garantare pentru asumarea deciziei de garantare a împrumutului. În general, analizarea dosarului de către FNG nu depăşeşte cinci zile. În cazul în care lipsesc anumite acte sau au expirat, se prelungeşte comunicarea deciziei.
Dacă FNG aprobă dosarul, paşii sunt următorii:
  • Banca (Finanţatorul) achită comisionul de gestiune datorat pentru acordarea garanţiei şi transmite Fondului copia documentului de plată
  • Finanţatorul încheie contractul de credit şi în transmite Fondului
  • Fondul redactează contractul de garantare pe care îl remite Finanţatorului, în vederea semnării acestuia de către Finanţator şi Beneficiar. Concomitent se transmit, în original, factura cu contravaloarea comisionului de gestiune datorat şi decizia de aprobare a solicitării de garantare
  • În 5 zile de la primirea acestora, Finanţatorul şi Beneficiarul semnează şi remit Fondului contractul de garantare, împreună cu graficul de rambursare al finanţării garantate
  • În 3 zile de la primire, Fondul semnează contractul de garantare şi în transmite Finanţatorului
  • Finanţatorul pune la dispoziţie creditul, iar clientul poate semna contractul de vânzare-cumpărare a imobilului